Unikaj stresu!

Tempo współczesnego życia nie sprzyja naszemu zdrowiu ani dobrostanowi. Wciąż jesteśmy narażeni na stres. A wbrew pozorom nie jest to problem bagatelny.

Stres jako taki jest warunkiem przetrwania gatunku. Ale mowa tu o, by tak rzec, zdrowym stresie, pojawiającym się w sytuacji rzeczywistego zagrożenia i mogącym znaleźć ujście w działaniu. Taki stres mobilizuje organizm do walki bądź ucieczki i jest naturalną reakcją na obiektywne niebezpieczeństwo. W świecie zwierzęcym stres pojawia się najczęściej jedynie w obliczu realnego zagrożenia zdrowia bądź życia. Inaczej rzecz się ma u ludzi. My w odróżnieniu od zwierząt potrafimy reagować stresem na wytwory własnej imaginacji, które bierzemy za rzeczywistość.

 

Co wywołuje stres?

Najczęściej stres spowodowany jest nie tyle obiektywnym zagrożeniem, ile nieadekwatną interpretacją danej sytuacji. Na uaktywnienie się stresu mają w dużej mierze wpływ nasze dotychczasowe doświadczenia, stanowiące matrycę emocjonalną, która odciska się na wszystkich naszych przyszłych doświadczeniach, które pod jakimś względem przypominają nam o przeszłości. Dlatego warto zdawać sobie sprawę z tych uwarunkowań i odpowiednio zarządzać stresem. Mowa tu o zarządzaniu, a nie eliminowaniu, bo stres nie jest raczej zależny od naszej woli. Im bardziej usiłujemy się go pozbyć, tym staje się dokuczliwszy i może wręcz paraliżować.

 

Jaki wpływ wywiera stres na ludzki organizm?

Wieloraki i dalekosiężny. Permanentny stres rozstraja układ odpornościowy i czyni organizm podatnym na wszelkiego rodzaju infekcje bakteryjne oraz wirusowe. Zaostrza również objawy wielu chorób, m. in. cukrzycy, Hashimoto czy choroby Gravesa-Basedowa. Doprowadza do licznych dysfunkcji, obniża jakość życia, może nawet być przyczyną stanów depresyjnych.

 

Jak się objawia stres?

Na różne sposoby. Reakcja organizmu na stres zależy w dużej mierze od indywidualnych predyspozycji genetycznych, od przebytych lub bieżących chorób, stanu zdrowotnego, wieku, płci, a także wielu innych czynników. Najczęściej występującymi objawami stresu są dolegliwości żołądkowe, przyspieszona praca serca, bezsenność, problemy z pamięcią i koncentracją, rozdrażnienie, brak apetytu lub – przeciwnie – nagłe napady wilczego głodu. Listę przypadłości można by ciągnąć w nieskończoność. Jedno jest pewne: przewlekły, silny stres działa destrukcyjnie na organizm.

 

Jak się uchronić przed stresem?

Można stosować różne metody. Zaleca się praktykować medytację, uprawiać sport, wykonywać ćwiczenia oddechowe, skupiać uwagę na rzeczach przyjemnych i interesujących. Duże znaczenie ma też podejście do sytuacji wyzwalającej stres, zdanie sobie sprawy z tego, że nasze reakcje nie zawsze muszą odpowiadać realnemu zagrożeniu.

 

Unikaj stresu!

Unikaj stresu!

Tempo współczesnego życia nie sprzyja naszemu zdrowiu ani dobrostanowi. Wciąż jesteśmy narażeni na stres. A...

Zobacz więcej
Medic-press.pl - Medyczny niezbędnik