2015-11-25   Dieta   komentarzy
Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa stała się bardzo popularna. Korzysta z niej wiele osób, nawet tych, które glutenu unikać nie muszą. Czym jest dieta bezglutenowa i czy każdy może ją stosować?

Dieta bezglutenowa pozbawiona jest wszystkich produktów zawierających pszenicę, czyli produktów zbożowych, wędlin, ciast, kawy zbożowej, napojów z dodatkiem słodu jęczmiennego, zup, itd. Zakazane jest także spożywanie wszystkich produktów gotowych. W diecie tej muszą się natomiast pojawiać produkty na bazie gryki, amarantusa i prosa. Trzeba uzupełniać białko, witaminę B oraz składniki mineralne.

Trzeba jednak pamiętać, że dieta bezglutenowa NIE jest dietą odchudzającą. Nie można stawiać jej na równi z dietami takimi jak dieta 1000 kalorii, Dukana, itd. Czym w takim razie jest ta dieta? Jest przede wszystkim lekarstwem dla osób, które nie tolerują glutenu. Nietolerancja glutenu wiąże się z poważnymi problemami zdrowotnymi, które trwają miesiącami, a nawet i latami. Czy osoby, które nie mają problemów z glutenem powinny stosować tę dietę?

Niestety osoby, które nie mają problemów ze zdrowiem, nie powinny wykluczać glutenu ze swojej diety bez uzasadnienia. Produkty bezglutenowe mają dużo mniej witamin oraz składników mineralnych niż ich glutenowe odpowiedniki.  Jeżeli jednak chcemy przejść na dietę bezglutenową, powinniśmy zacząć od badań. Najlepiej poradzić się lekarza, jakie badania najlepiej zrobić i jakie pozwolą na potwierdzenie lub wykluczenie choroby.

Dla osób, które nie tolerują glutenu, dieta bezglutenowa może wydawać się uciążliwa. Ma jednak ona wiele zalet. Oto niektóre z nich:

Świadomość tego, co jemy – chcąc kupić produkty, które nie zawierają glutenu, trzeba przyzwyczaić się do czytania każdej etykiety na każdym produkcie. Wiele produktów oznaczonych jako te „bez glutenu” zawiera różnego rodzaju ulepszacze, konserwanty lub ogromne ilości soli i cukru, które również negatywnie wpływają na zdrowie. Czytanie etykiet uświadamia nas co tak naprawdę jemy i czego powinniśmy unikać.

Różnorodność i zdrowe jedzenie – dla niektórych osób zmiana diety na dietę bezglutenową wiąże się z ograniczeniami i nieskończoną liczbą wyrzeczeń. Ale są też tacy, którzy uruchamiają swoją kulinarną wyobraźnię i tworzą niesamowite potrawy z produktów, które do tej pory były dla nich obce. I jak się okazuje, nawet bez glutenu można stworzyć pyszny i pożywny posiłek.

Umiar w jedzeniu – w tej diecie zakazane jest spożywanie większości słodyczy i słonych przekąsek. Jeżeli więc mamy ochotę na małą przekąskę, to... musimy ją sami sobie zrobić. Jeżeli sami nie upieczemy bezglutenowego ciasta czy muffinek, pozostają nam słodycze w postaci rodzynek, suszonych śliwek czy moreli. Jest to ogromna zaleta tej diety, która nie pozostawia miejsca na zjawisko zwane obżarstwem.

Warto zwrócić uwagę na to, pod jakimi nazwami na etykiecie ukryty jest gluten (nawet w produktach, które oznaczone są jako bezglutenowe!):

  • białka pochodzenia roślinnego,
  • skrobia warzywna,
  • białka zbożowe,
  • zagęszczacze i wypełniacze zbożowe,
  • mąka farina-mąka kukurydziana (może być zanieczyszczona glutenem),
  • mąka tortowa,
  • mąka pszenna pytlowa,
  • skrobia pszenna,
  • otręby,
  • kiełki pszeniczne,
  • pszenica,
  • skrobia (także modyfikowana).

Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, warto nauczyć się tych nazw na pamięć i dokładnie sprawdzać każdą etykietę.

Medic-press.pl - Medyczny niezbędnik