2019-04-02   Dieta   komentarzy
Witamina D: dlaczego jest tak ważna?

Witamina D pełni wiele istotnych funkcji w organizmie. Jej niedobór lub nadmiar może się odbić na zdrowiu, samopoczuciu i ogólnej kondycji fizycznej.

To witaminie D zawdzięczamy zdrowe zęby, mocne kości, szczupłą sylwetkę i prawidłowe krążenie. Zarówno jej niedobór, jak i nadmiar objawia się przykrymi dolegliwościami, które skłonni jesteśmy bagatelizować. Zazwyczaj mamy do czynienia z tą pierwszą ewentualnością. Zbyt duże stężenie witaminy D w organizmie spowodowane jest najczęściej przedawkowaniem preparatów witaminowo-mineralnych, co jest sytuacją rzadko spotykaną.

 

Przyczyny niedoboru witaminy D

Na niedobór witaminy D cierpimy zazwyczaj w okresie jesienno-zimowym, kiedy światła słonecznego jest coraz mniej. Bo to właśnie kontakt ze słońcem umożliwia organizmowi wytworzenie odpowiedniej ilości tej witaminy. W braku tego naturalnego „dostarczyciela” warto zażywać suplementy, które wyrównają niedobory. Zresztą można je stosować również wiosną i latem, zwłaszcza jeśli ktoś używa kremów z filtrem chroniącym przed promieniowaniem UV.

 

Jak się objawia nadmiar witaminy D?

Zbyt duże stężenie witaminy D w organizmie objawia się brakiem apetytu, nudnościami, silniejszym pragnieniem, zmęczeniem, częstszym oddawaniem moczu, zwiększoną potliwością, biegunką, wymiotami, świądem skóry oraz bólem głowy. W tkankach gromadzi się wapń, zwłaszcza w sercu, tętnicach i nerkach. Może to spowodować zaburzenia pracy serca oraz wpłynąć szkodliwe na pracę ośrodkowego układu nerwowego. Poza tym łatwiej jest zapaść na kamicę pęcherzyka żółciowego i nerek.

 

Jak się objawia niedobór witaminy D?

Zbyt niskie stężenie witaminy D w organizmie objawia się bólami kostno-mięśniowymi, utratą apetytu, chorobami przyzębia, bezsennością, biegunką, zaburzeniami widzenia oraz pieczeniem w gardle i jamie ustnej. Niektórzy skarżą się też na uporczywy niesmak w ustach. Niedobór witaminy D może u ciężarnej kobiety wpłynąć na płód: u niemowląt pojawiają się czołowe guzy, a tylna część główki jest zbyt płaska. Poza tym na skutek niedoboru witaminy D ciemiączko zrasta się wolniej.

 

Aby zapobiec niedoborom witaminy D w organizmie, należy pamiętać o dwóch zasadach. Po pierwsze, wiosną i latem staraj się wystawiać skórę na kontakt ze słońcem (byle tylko nie przesadzić). Po drugie, w okresie jesienno-zimowym zażywaj suplementy oraz produkty spożywcze z witaminą D. Dzięki temu zadbasz o swoje zdrowie i samopoczucie.

 

Medic-press.pl - Medyczny niezbędnik