2015-11-27   Porady   komentarzy
Jak rzucić palenie? Porady

Osoby uzależnione od papierosów wiedzą, jak ciężko jest rozstać się z nałogiem. Na dwadzieścia osób próbujących rzucić palenie, udaje się to tylko jednej. Czy są sposoby na skuteczne rzucenie palenia?

Rzucanie palenia nie jest łatwe, ale jego podstawą jest silna motywacja.  Zazwyczaj po pierwszej próbie wraca się do nałogu, jest to normalne. Ważne jednak, by się nie poddawać i postawić sobie ultimatum: albo papierosy albo ja. Nałogu nie można także pozbyć się „na prośbę” kogoś z rodziny lub z powodu zaleceń lekarza – chęć jego porzucenia musi wyjść od nas.


Zanim rzucisz

Nim rozpoczniesz rzucanie palenia, postaraj się zapisywać ile palisz i w jakich okolicznościach. Taka analiza pozwoli wyciągnąć wnioski, a także pokaże, że najczęściej palisz rutynowo, bo akurat masz pod ręką paczkę lub pijesz kawę, a przy kawie zawsze palisz. Pamiętaj jednak o tym, że przyzwyczajenia można zmienić.


Jak rzucić?

Najważniejsza jest motywacja. Dobrze jest powiedzieć o swoich planach rodzinie lub znajomym, którzy będą cię wspierać. Dodatkowym źródłem motywacji może być wspólne rzucanie nałogu – we dwie osoby zawsze raźniej!

Na rzucanie palenia dobrze wpływa zmiana otoczenia. Każdy palacz ma takie miejsce, które podświadomie kojarzy mu się z paleniem, np. pub, ścieżka, którą codziennie podąża do pracy lub ulubiony fotel w domu. Dobrze jest więc ograniczyć  jak najwięcej czynników, które wpływają na to, że sięgasz po papierosa. Jeżeli palisz idąc do pracy – zmień trasę, którą chodzisz, palisz w domu przed telewizorem – zrób przemeblowanie, palisz w pubie – postaraj się ograniczyć swoje wizyty w tym miejscu. Te metody mogą okazać się nieskuteczne, jednak badania naukowe wykazały, że palacze w chwili, gdy mają ochotę zapalić, aktywują obszary w korze mózgowej, które odpowiedzialne są za działania automatyczne.

Rzucając palenie uważaj na tzw. złe dni. Gdy jesteś zdenerwowany, przybity lub coś idzie nie po twojej myśli, najchętniej sięgnąłbyś wtedy po papierosa i... szybko powrócił do nałogu. Musisz uświadomić sobie, że papieros nie rozwiąże twoich problemów, a może sprawić, że będziesz czuł się jeszcze gorzej gdy się poddasz i znów ulegniesz nałogowi.

Jeżeli nie masz aż tak silnej woli i wiesz, że samemu sobie z nałogiem nie poradzisz, wspomóż się tabletkami lub plastrami antynikotynowymi. W aptece można takie środki kupić bez recepty, jeżeli jednak nie wiesz, jaki będzie dla ciebie odpowiedni, skonsultuj się z lekarzem.

Medic-press.pl - Medyczny niezbędnik