2019-04-01   Porady   komentarzy
Czym nawadniać organizm?

Wodą, napojami energetyzującymi, a może sokami? Co przynosi zdrowiu największy pożytek?

Do prawidłowego funkcjonowania ludzki organizm potrzebuje wystarczającej ilości płynów. Dzienna minimalna dawka oscyluje między 1,5 a 2 litrami, w zależności od wieku, aktywności fizycznej, nawyków żywieniowych i wielu innych czynników. Niedobór płynów odbija się ujemnie na pracy całego ustroju i może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Dlatego warto pamiętać o regularnym nawadnianiu, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy odczuwamy mniejsze pragnienie.

 

Co jest najzdrowsze?

Najlepiej nawadniać organizm wodą mineralną lub źródlaną. Zdrowe są też soki z warzyw i owoców (ale naturalne, a nie kupowane w sklepie!). Dietetycy odradzają picia napojów słodkich i gazowanych, bo gaszą one pragnienie tylko połowicznie, napełniając żołądek niepotrzebnymi substancjami. Zwłaszcza osoby uprawiające rekreacyjnie lub zawodowo sport powinny zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. To samo dotyczy osób stosujących diety odchudzające i oczyszczające.

 

Czy warto pić wodę gazowaną?

To zależy od tego, czy masz problemy żołądkowe. Jeśli tak, picie wody zawierającej duże ilości dwutlenku węgla nie jest najlepszym pomysłem, bo tylko zaostrzy dolegliwości. Jeśli jednak nie masz takich problemów, możesz sobie od czasu do czasu pozwolić na wodę gazowaną. Najzdrowszą jednak opcją jest zwykła woda mineralna bez gazu.

 

Rola wody w organizmie

Woda pełni istotne funkcje w ludzkim organizmie:

  • jest niezbywalnym warunkiem zachodzących w nim procesów biochemicznych,
  • transportuje enzymy, składniki odżywcze, tlen i hormony,
  • umożliwia usuwanie toksyn i zbędnych produktów przemiany materii,
  • optymalizuje temperaturę ciała,
  • bierze udział w procesach trawiennych i pobiera substancje odżywcze z pożywienia.

 

A co z kawą i herbatą?

Utarło się przekonanie, że kawa i herbata odwadniają organizm. Co do tej pierwszej – rzeczywiście, kofeina wykazuje takie działanie. Ale jednocześnie zawiera antyoksydanty, dlatego może mieć pozytywny wpływ na organizm, jeśli pijemy ją bez cukru i nie przekraczamy 1-2 filiżanek dziennie. Jeśli natomiast chodzi o herbaty, odwadniają one organizm jedynie w nadmiarze. Zaleca się pić herbatę czerwoną, zieloną i białą do 2-3 razy dziennie.

 

Medic-press.pl - Medyczny niezbędnik