2019-02-11   Dieta   komentarzy
Dieta wegańska: na czym polega?

Gdyby w jednym zdaniu streścić założenia weganizmu, należałoby powiedzieć, że dieta wegańska wyklucza wszelkie produkty spożywcze pochodzenia zwierzęcego, w tym również nabiał i jaja. Czy jest to zdrowe?

Weganizm nazywa się często radykalnym wegetarianizmem, choć lepiej nie mylić tych dwóch pojęć, ponieważ oznaczają co innego. Wegetarianie nie jedzą tylko mięsa, weganie zubażają dodatkowo swój jadłospis o takie produkty jak mleko, sery, masło i jaja. Czy takie restrykcyjne ograniczenia nie odbijają się na zdrowiu? Zwolennicy weganizmu twierdzą, że nie; co więcej, uważają, że układ żywieniowy człowieka jest naturalnie dostosowany do produktów pochodzenia roślinnego.

 

Dlaczego warto zdecydować się na dietę wegańską?

Za weganizmem przemawiają nie tylko względy ideologiczne. Dietę wegańską zaleca się osobom, które chcą schudnąć lub zmienić swój sposób żywienia na zdrowszy. Badania naukowe dowiodły, że odpowiednio zbilansowana dieta wegańska jest doskonałym remedium na wiele chorób, a także pomaga zachować szczupłą i atrakcyjną sylwetkę.

 

Co jedzą weganie?

Przede wszystkim produkty powstałe ze zbóż: pszenicy, żyta, prosa, owsa oraz ryżu. Innym ważnym źródłem składników odżywczych w diecie wegańskiej są owoce i warzywa, grzyby, rośliny strączkowe, orzechy, rośliny oleiste (takie jak słonecznik, sezam, siemię lniane i pestki dyni) oraz glony morskie. Bardzo popularnym wśród wegan produktem spożywczym jest mleko roślinne, pozyskiwane z ryżu lub soi. Ser, który jest produktem pochodzenia zwierzęcego, można zastąpić tofu (serem powstałym z mleka sojowego). Poza tym dozwolone są także cukier, kawa, herbata oraz miód.

Najlepiej jeść produkty możliwie najmniej przetworzone, w stanie surowym. Co prawda gotowanie jest dopuszczalne, ale należy liczyć się z tym, że ugotowana potrawa ma mniej witamin i składników mineralnych.

 

Dieta wegańska pomaga w walce z otyłością, nadciśnieniem, cukrzycą typu II, chorobami układu krążenia, nowotworami, kamicą żółciową, pęcherzykiem żółciowym, a także z zaparciami, hemoroidami oraz próchnicą. Bardzo ważne jest jednak odpowiednie zbilansowanie posiłków. Aby uniknąć ryzyka niedoborów energetycznych oraz takich składników odżywczych jak białko, wapno, żelazo, cynk czy witamina B12, należy zasięgnąć porady profesjonalnego dietetyka.

 

Medic-press.pl - Medyczny niezbędnik